top of page

פסטיבל "מסע המרכבה" (Ratha Yatra) במדינה אודישה בצפון מזרח הודו

עודכן: 20 באוג׳ 2021

איך האל ג'גנאט, (מלך העולם) הפך למילה באנגלית juggernaut שפירושה כוח נורא והרסני? ומדוע בית המשפט העליון בניו-דלהי התיר לקיים את פסטיבל "מסע המרכבה" (Ratha Yatra) ההמוני לכבודו של האל ג'גנאט ואחיו למרות מגפת הקורונה?

כהני דת ומאמינים ליד כרכרות העץ בפסטיבל Ratha Yatra שנחגג השנה בצל הפנדמיה ומגבלות ביהמ"ש העליון בדלהי (PTI Photo)

פסטיבל Ratha Yatra מתקיים מידי שנה בחודש יוני, כשהקיץ בשיאו, בעיר פורי (Puri) שבמדינה אודישה (Odisha) בצפון מזרח הודו.

במהלך הפסטיבל נישאים פסלי ענק, בגובה 2 מטר של שלושת האלים האחים – האל קרישנה בהתגלמותו כג'גנאט (Jagannath), בלראמה (Balbhadra) אחיו וסובהאדרא (Subhadra) אחותם. סגנונם האמנותי גס, והם נראים כבולי עץ צבועים בעלי חזות בלתי גמורה. הם מוצאים ממקום משכנם הקבוע במקדש ג'גנאט (Jagannath temple) ומועברים בכרכרות עץ ענקיות אל בית דודתם במקדש גונדיצ'ה (Gundicha Temple) הממוקם במרחק שניים וחצי ק"מ ממנו.


הדפס של לורד ג'גנאט, בלראם וסובהאדרא בחנות עתיקות במנדאווה, חבל שקאוואטי, רג'סטאן, 2003

בתחילת חודש יוני מתקיים טקס Snana Purnima סנאנה (להתרחץ) פרנימה (יום הירח המלא) בו רוחצים הברהמינים את שלושת הפסלים ב-108 סירים מלאים מים ארומטיים מצמחי תבלין, לאחר הטקס סוגרים את האחים למשך שבועיים בתא התאוששות במקדש ג'גנאט. ביום ה-16 לאחר התאוששותם, הם יוצאים לציבור עם מראה וצבעוניות חדשה, מלאי תיאבון עושים את דרכם לארוחה במקדש דודתם גונדיצ'ה שממוקם במרחק קטן ממקדש ג'גנאט.

(Photo: Antoine Garth) Snana Purnima רחצת ג'גנאט ואחיו בטקס

זהו מתן האות לתחילת פסטיבל מסע המרכבה ושלושת האלים מפלסים את דרכם למקדש גונדיצ'ה, שם ישהו במשך תשעה ימים לנוכח זרם בלתי פוסק של מאמינים מכל העולם. הפסלים נישאים על כרכרות עץ עצומות הנמשכות בחבלים על ידי מיליוני עולי רגל שמאמינים שמי שנרתם לעגלה זוכה בגאולה. לאורך הרחובות בהם עוברות הכרכרות עומדים אלפי מאמינים המעניקים לאלים מנחות ממתקים. שירי דבקות נישאים מהרמקולים ומעודדים מחול אקסטטי ותרועות של הקהל למושכים בחבלים את המרכבות העצומות. טירוף הקהל מגיע לשיא חדש שנה אחרי שנה וקשה להימנע מתאונות ופציעות, המלוות את האירוע. החזות האקסטטית של המעמד היא זו שהפכה את האירוע למטבע לשון לכח הרסני ותופעה בלתי ניתנת לעצירה.

בית המשפט העליון בניו דלהי הסכים לדון בעתירות נגד הוראתו לבטל השנה את הפסטיבל בשל הפנדמיה. לטענת העותרים לא ניתן לקטוע את רציפות הטקס, שנמשך מאות בשנים. ממשלת אודישה התייחסה לאמונתם של מיליוני בני אדם, שאם התהלוכה לא תצא מהמקדש כמקובל היא לא תוכל להתקיים בשתיים-עשרה השנים הקרובות. לטענת עו"ד שייצג את העותרים ממשלת אודיסה תטיל עוצר למשך יום אחד כדי להבטיח שהנגיף לא יתפשט. רק עובדי המקדש הקבועים יקבלו התר להשתתף בתהלוכה לאחר שהוכח כי הם שליליים לנגיף, והאירוע ישודר בטלוויזיה בשידור חי כך שהמאמינים יכלו לבקש ברכות אונליין.

"לורד ג'גנאט לא יסלח לנו אם נאפשר את הפסטיבל" אמר שופט בית המשפט העליון של הודו אבל נסוג מהאיסור הגורף ואפשר את קיום הפסטיבל במגבלות שתוארו.


ציור על שכבות בד כותנה (patachitra) מזכרת לצליינים במקדש ג'גנאט בפורי, חנות עתיקות במנדאווה, חבל שקאוואטי, רג'סטאן, 2003

אז מי הם שלושת האחים הללו? מדוע הם מושכים כל כך הרבה עולי רגל מכל רחבי הודו והעולם?

סיפור היווצרותם של שלשת פסלי האחים ארוך ומפותל. האל וישנו עזב את ממלכת מאלווה (Malawa) שבצפון מדינת מדיה פרדש (Madhya Pradesh) של ימינו, במרכז הודו. מלך מאלווה היה חסיד מושבע של וישנו, הוא שלח ארבעה ברהמינים (כוהני דת) לארבע רוחות השמיים, בכדי להשיב את וישנו לממלכתו. שלשה מהם חזרו בידיים ריקות, והרביעי, שנשלח מזרחה, התעכב. הוא נאלץ להינשא לבתו של צייד משבט שסגד לג'גנאט - האל הכחול - שליבו הכחול היה לבו של האל קרישנה, אשר נורה בטעות על ידי אחד מבני השבט. קרישנה הוא למעשה אחת מהתגלמויות האל וישנו, אחריו חיפש הברהמין. בטקס שריפת גופת קרישנה סרב הלב להיאכל בלהבה והושלך לים. היורה בשוגג יצא למסע בעקבות הלב לאורך חופי אודישה. כשמצא את הלב, הוא נהפך בדרך נס לאבן כחולה. בני השבט סגדו לאבן זו במעבה היער, למרגלות פיקוס קדוש.


הברהמין הרביעי הצליח להימלט מבני השבט ולשוב לממלכת מאלווה לספר למלך כי מצא את מבוקשו. יחד יצאו להשיב את האל וישנו לממלכה על מנת להקים לו מקדש. בהגיעם נדהמו לגלות כי האבן הכחולה נעלמה. המלך רתח מזעם על בני השבט והטיח בהם עלבונות.

וישנו החליט להעניש את מלך מאלווה על גאוותו ויחסו המשפיל אל בני השבט, בכך שלא יזכה לעולם לחזות באל בדמותו הכחולה אלא יצטרך להסתפק בדמות בול עץ, שצף על הים ונפלט לחוף. המלך שכר את שרותיהם של טובי האמנים בכדי לפסל מבול העץ את דמותו של וישנו, אבל אף אחד מהם לא הצליח להניח עליו את המפסלת והפטיש מבלי שישברו.

אומן האלים התנדב למשימה אבל התנה את גילוף בול העץ בכך שהמלך יסגור אותו במקדש למשך 21 יום ללא כל הפרעה. כשחלפו שבועיים והמלך לא שמע הלמות פטישים נכנס עם בני לוויה למקדש וגילה שנגר האלים הזקן נעלם. הוא הותיר אחריו שלשה פסלים בלתי גמורים שעוצבו מהמותניים ומעלה, של ג'גנאט, בלרמה אחיו וסובהדרה אחותו. לג'גנאט ואחיו כבר היו גרמי ידיים, אולם לאחותו של האל לא היו ידיים כלל. החזות הגולמית לא פגמה ברייטינג של שלושת הפסלים, נהפוך הוא, המופע הבלתי שגרתי שלהם רק חיזק והעצים את הפולחן להם.


125 צפיות0 תגובות
הרשמה לבלוג

תודה על ההרשמה!

bottom of page