top of page

מגה עיר ויהודים בה מעט - אחמדבאד ובת הקהילה הסופרת המוערכת אסתר דויד שלראשונה תורגם ספרה לעברית

עודכן: 20 בנוב׳ 2021

בדצמבר 2011 הכתיר הטיימס אוף אינדיה את אחמדבאד (Ahmedabad) כמגה עיר (עיר המונה מחמישה מיליון תושבים ומעלה) הנעימה ביותר למגורים בהודו. עד כמה שזה ישמע מפתיע ליהודים יש אולי יד ורגל בדבר. בעיר, הממוקמת במדינת גוג'ראט (Gujarat) במערב הודו, חיים רק 140 יהודים אולם השפעתם על מערכת החינוך בעיר עצומה.

בשנות החמישים והשישים של המאה העשרים ייסדו בני הקהילה לא פחות מעשרה בתי ספר, שחלקם נחשבים עד היום לטובים ביותר בעיר. ביניהם בתי הספר הראשונים ששפת הלימוד בהם אנגלית (English Medium).

יהודי אחמדבאד שייכים לקהילת בני ישראל. שורשי הקהילה בימי חורבן בית ראשון או בית שני ועל פי המסורת מוצאה בצאצאי שבעה זוגות ניצולים מספינה שנטרפה לחוף הקונקאן, רצועת חוף שנמצאת כחמישים ק"מ דרומה למומביי.


Nelson's Primary School, Photo: Jyotika Jain ,ביה"ס היסודי נלסון, חלק מרשת שהוקמה ע"י סם מנשה חיימס בראשית שנות ה-60

קהילת בני ישראל הגיעה לאחמדבאד באמצע המאה ה-19. בני הקהילה שימשו בתפקידים בשרות הציבורי, היו חיילים, עובדי שרות הרכבות, סוחרים ורופאים. רובם חיו בתוך חומותיה של העיר העתיקה ברובע הקרוי חמאסה (Khamasa) שם גם נבנה ב-1934 בית הכנסת 'מגן אברהם'. בית הכנסת נקרא על שם אברהם בנימין ארולקאר, שפתח חדר תפילה לקהילת בני ישראל בביתו באמצע המאה ה-19.


בית הכנסת מגן אברהם, אחמדבאד, 1934, צילום: ג'יוטיקה ג'יין 2010 Photo: Jyotika Jain

בט"ו בשבט תש"ף הוכנס טקס המלידה ללוח השנה העברי ולתוכניות הלימוד בבתי הספר בישראל. ההכרה בחג ייחודי זה של קהילת בני ישראל היא פרי פעילותם של צעירים אקטיביסטים בני "הדור החדש של יוצאי הודו בישראל" המבקשים לחזק את הקשר עם המורשת התרבותית שלהם. המלידה היא טקס הודיה ותפילה המלווה בסעודת מצווה וברכות בחיק המשפחה והקהילה. טס המלידה מורכב מסולת או פוהה (מעין פתיתי אורז) ועליה פירות ומיני בשמים.


צלחות מלידה בבית הכנסת "מגן אברהם" באחמדבאד, ט"ו בשבט 2010 photo: Jyotika Jain

בשנת 2018 זכו יהודי גוג'ראט במעמד של מיעוט דתי מוכר. מדובר באירוע היסטורי מרגש ביותר, בהתחשב במספרם המזערי, 170 יהודים בכלל המדינה. ההכרזה החגיגית של ראש ממשלת גוג'ראט Vijay Rupani נעשתה במעמד פגישתו עם בנימין נתניהו שהגיע לביקור של עשרה ימים בהודו. משמעות ההכרזה היא שרכוש הקהילה יזכה להגנה משפטית ובני הקהילה יזכו בבטחון אישי ובהטבות בתחום הרווחה.






337 צפיות0 תגובות
הרשמה לבלוג

תודה על ההרשמה!

bottom of page