top of page

איך בוחרים זהב לבן? כל מה שרציתם לדעת על אורז ולא העזתם לשאול ומתכון קלי קלות לאורז בסמטי עם ברוקולי

עודכן: 20 באוג׳ 2021


פלטת הצבעים של צ'נצ'ל ועליה תרמילי הל ירוק, מקלות קינמון ומסמרי ציפורן

אורז הוא כמו יין. איכותו נגזרת מהמקום בו גדל, האקלים והאדמה. יש לקחת בחשבון גם את הצבע, המרקם, הריח ו...המחיר. כמה טיפים לבחירת אורז איכותי, טוב ובריא:

1. אסור שהאורז יהיה לבן מידי, כי יש סיכוי שעבר הלבנה בחומרים כימיים.

2. אם האורז נשבר בקלות או יוצא ממנו חומר סיכה בזמן לחיצה של חופן בכף היד, הוא אינו איכותי!

3. האורז משאיר אחריו אבקה בכף היד? הוא ישן! תנשכו גרגיר אחד, הוא קשה? זה סימן שהוא שווה!

4. תריחו אותו, שלא יהיה ריח מעופש ושלא יהיה ריחני מידי כי זהו סימן שהוסיפו לו ריח באופן מלאכותי.

5. אורז שמחירו זול מידי הוא חשוד! רוב הסיכויים שהוא ישן.

אורז בסמטי מלא עם בצל ברוקולי ותבלינים ארומתיים שלמים

6. מי אמר שאורז רעיל? הארסן, הוא יסוד כימי המסווג כמתכת למחצה. הוא נספג באופן טבעי בצמחים רבים מהאדמה שהם גדלים בה ומהמים שמשקים אותם. האורז סופח אותו בקלות משום שהוא צורך מים רבים, ולכן מכיל רמות גבוהות של ארסן יחסית לגידולים אחרים. במחקרים שערך מנהל המזון והתרופות האמריקאי בסוף 2012 נמדדו רמות של ארסן במגוון רחב של סוגי אורז ומוצריו ונמצא שרמותיו גבוהות יותר באורז מלא מאשר באורז לבן, מפני שהוא נוטה להצטבר בקליפת הגרגירים.

מומחי הבריאות קבעו כי רמות הארסן באורז אינן מסכנות את בריאות הצרכנים בטווח המידי, כלומר לא ייגרמו להרעלת ארסן. אולם קיים סיכון בצריכתם בטווח הארוך.

אתם מבולבלים? כנסו לתחקיר האורז של המרכז לרפואת הרמב"ם כדי לקרוא עוד על מחקרים שנעשו בנושא. המסקנה היא חד משמעית - אורז בסמטי לבן שמקורו בהודו הוא המופחת במיוחד בארסן מכל שאר סוגי האורז המשווקים בארץ.

פלטת הצבעים של צ'נצ'ל עם בורוקולי מהגינה האורבנית שלנו ביפו. אם שוכחים לקטוף אותו הברוקולי הופך לתפרחת צהובה

את המתכון לפולאו הנפלא הזה דגתי מספר בישול צמחוני ישן שקנינו בחנות ספרים מושקעת במומבאי לפני 25 שנה. עדיין ניתן להשיגו בחנויות יד שנייה ברשת.

Louise Steele, Indian vegetarian cooking, Parragon step-by-step Cooking Series, Bristol, 1994


פולאו צהוב מתובלן בנדיבות הודית

מרכיבים:

500 גר' אורז בסמטי לבן או מלא 175 גר' ברוקולי 2 כפות שמן 2 בצלים גדולים קצוצים 250 גר' פטריות (אפשר גם בלי) 2 שיני שום 6 תרמילי הל 6 מסמרי ציפורן 8 גרעיני פלפל שחור 1 מקל קינמון 1 כפית כורכום 5 כוסות מים חמים מלח לפי הטעם 60 גר' צימוקים 60 גר' פיסטוקים קלופים

בצל, ברוקולי ותבלינים שלמים בסיר אחד

אופן ההכנה: 1. לשטוף את האורז במסננת, לחתוך את הברוקולי לחתיכות קטנות. 2. לטגן את הבצל והברוקולי כמה דקות תוך כדי ערבוב. להוסיף את הפטריות, האורז השום והתבלינים ולערבב עוד כמה דקות עד שהאורז מתכסה בשמן המתובלן. 3. להוסיף את המים ולתבל במלח ופלפל, לכסות ולבשל על אש קטנה 15-30 דקה תלוי בסוג האורז, לבן או מלא. 4. להוריד מהאש, להשאיר מכוסה לעוד 5 דקות ואז להוסיף את הצימוקים והפיסטוקים.

בתיאבון!



332 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
הרשמה לבלוג

תודה על ההרשמה!

bottom of page